07 november 2018

Je eerste werkdag: 6 tips om hem met glans te doorstaan

Wanneer je aan een nieuw (of misschien wel eerste) werkavontuur mag beginnen, voel je wellicht ook wat stress opborrelen: want hoe zal die eerste werkdag eruitzien? Wat wordt er concreet van jou verwacht? En hoe zullen de nieuwe collega’s reageren? Geen zorgen: een beetje plankenkoorts is gezond en houdt je scherp. Deze zes tips helpen je alvast om dag één vlotjes te doorstaan.

1. Vermijd een valse start: wees stipt

Op tijd arriveren: het is de logica zelve, maar vooral cruciaal om een sterke eerste indruk te maken. Bereid je reistraject daarom goed voor en reken voor de zekerheid een kwartier marge. Weet je trouwens waar en bij wie je verwacht wordt? Zorg ervoor dat je de naam, het adres en het telefoonnummer van je contactpersoon op zak hebt, zodat je ter plaatse geen tijd verliest met zoeken.

2. Kies voor gepaste kleding

Ga voor een outfit die overeenkomt met de dresscode van de organisatie. Wellicht kreeg je al een idee van de kledingstijl toen je er voor je sollicitatie langsging. Totaal geen idee van wat je moet dragen? Speel dan op safe en kies iets comfortabel, maar toch professioneel: een hemd, blouse, blazer … 

3. Stel je voor aan het team (maar blijf vooral jezelf)

Een nieuwe werkvloer is altijd overweldigend, maar probeer toch niet op de achtergrond te blijven. Durf meteen langsgaan bij je collega’s om jezelf voor te stellen. Zo is het ijs snel gebroken en vind je makkelijker aansluiting bij de bestaande groep. En wees vooral authentiek: probeer niet de perfecte collega te spelen, maar kom bijvoorbeeld ook niet té familiair uit de hoek. 

4. Neem zelf het initiatief

Nog niet meteen werk gekregen? Wacht niet tot ze zeggen wat je moet doen. Neem uit eigen beweging initiatieven:

  • stel vragen aan je nieuwe collega’s als je iets niet begrijpt,
  • verken de manieren van werken (de procedures, tools, software, enz.),
  • hou een (digitaal) schriftje in de aanslag en neem uitgebreid notities,
  • profiteer (ook na je eerste werkdag) van de rustige werkmomenten om jezelf verder op te leiden, bijvoorbeeld via e-learnings (online opleidingen), infosessies, trainingen …

Door bezig te blijven, toon je je motivatie en positieve attitude: zaken die je werkgever niet zullen ontgaan. Bovendien: hoe drukker je bezig bent, hoe sneller je de stress van die eerste dagen vergeet!

Vaardigheden verder ontwikkelen

Je verlegenheid overwinnen, leren luisteren of je lichaamstaal meer beheersen … Ben je op zoek naar tips om van (één van) die zaken werk te maken? Schrijf je dan gerust in voor één van onze ateliers of groepssessies, of geef een seintje aan je Actiris-consulent.

5. Aanvaard je positie als ‘beginner’

In het begin zijn je opdrachten soms weinig uitdagend, en krijg je meestal nog niet de kans om je te bewijzen op grote projecten. Dat is soms frustrerend, maar uiteraard ook tijdelijk. Wees geduldig en vooral professioneel in elke opdracht die je krijgt: mettertijd zal je het vertrouwen van je oversten winnen en zeker en vast de kans krijgen om je in ‘eerste divisie’ te bewijzen.

6. Leer je organisatie kennen

Op de site van het bedrijf waar je werkt, vind je meestal meer info over de missie, visie en waarden: de moeite waard om eens te lezen voor je start. Check ook bij je collega’s of er een intranet is, en hoe je aan inloggegevens geraakt. Vraag ook naar het bedrijfsorganigram, de ‘Code of Conduct’ (de ‘gedragscode’) en de planning om vlot mee te draaien. Ten slotte doe je er goed aan om je bedrijf te volgen op sociale media (zoals Facebook en LinkedIn), om zo op de hoogte te blijven.

Extra advies welkom?

In onze rubriek ‘Begeleiding naar werk’ vind je een overzicht van onze verschillende groepssessies, individuele modules en ateliers.

Bekijk hier het aanbod

Yossra M'rini - Consulente werkzoekenden

Yossra is al acht jaar consulente bij de dienst Begeleiding Actief Zoeken naar Werk van Actiris. Ze begeleidt werkzoekenden, organiseert workshops tijdens events en staat in voor het projectbeheer binnen haar team.